OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
První, co mě při pohledu na novinku tuzemské blackmetalové legendy TÖRR napadlo, bylo, jakže si mám vlastně vysvětlit motiv, zvěčněný na jejím obalu. Jde o Satanova maskota, děsivého kozla s mocnými rohy, z jehož nozder užuž čpí pekelný dým a síra, a jehož zjev pronásleduje noc co noc tisíce bohabojných křesťanů? Nebo je to spíš jen takový kozlík Matěj, dobrácké domácí zvířátko strýčka z Horní Dolní, jemuž příroda nadělila černou srst, a takto maskot přitroublé páně Herešovy alkeholové kariéry? Jakmile bych si totiž dokázal odpovědět na tuhle hádanku, měl bych asi, alespoň předpokládám, ohledně "Made In Hell" jasno. Jenže se mi to, i když jsem o tom byl po prvním poslechu alba skálopevně přesvědčen, nepovedlo. Protože nic není černobílé, samozřejmě, natož aby se nové album takové veličiny, jakou TÖRR určitě je, dalo odbýt podobným způsobem.
Co se samotných drážek nového CD týče, má ten dojem, že jak jen to bylo možné, plynule navázaly na poslední "pravé" album skupiny (rozuměj s Otou Herešem u kytary a mikrofonu), nultý zářez "Kladivo na čarodějnice" z r. 1993, tedy jinými slovy takhle nějak by určitě zněl klasický TÖRR nového tisíciletí, vědomý si svých kořenů a možností. Potud je všechno v relativně nejlepším pořádku, ať už si vezmete typická uhánějící tempa ("Made In Hell", "Extrémní sport" nebo "Předčasná orientace"), řádně obhroublé a úderné riffy ("Made In Hell", "Někdo to rád mrtvé", "Rigor Mortis" nebo "Silent Hill") či neodmyslitelné vulgarismy (ty zejména v Henychově podání, jehož "Anální alpinista" je vskutku neodolatelný). Navíc je třeba ocenit i poměrně oživující užití klávesových zvuků, navozujících určité tajemno a mlhavo ("Made In Hell", "Silent Hill"), k nimž už sice TÖRR přičichl na poslední, poněkud ´neklasické´ řadovce ("Tanec Svatého Víta" z r. 2000), nicméně to nic nemění na tom, že i zde tyto konkrétním písním, v nichž jsou užity, dodávají určitý punc originality a výraznosti. Škoda je jen okamžiků, kdy kapela vykrádá sama sebe, a kterých sice není mnoho, ale o to víc zabolí (srovnejte si třeba nápadnou podobu refrénu "Osud" se sborovým "ááá" na pozadí s refrénem klasiky "Kult ohně"), a škoda je i určitých krkolomností a nesmyslností v lyrice ("...uvnitř tebe se čerti žení, do žil je dostáváš..." - "Osud"), i když tady se kapely musím zastat, protože obecně vzato v textech nenalézám prakticky nic, co by bylo v příkrém rozporu se zažitým vnímáním pojmu "TÖRR", včetně jeho pole působnosti a žánrového zaměření.
Kámen úrazu tedy, abych už konečně přistoupil přímo k hrnci s horkou kaší, leží, jak výše naznačeno, v úhlu pohledu, v jakém je třeba na "Made In Hell" nahlížet. Tady je myslím jednoznačné, že symbol pekelného kozla už určitě není na místě, že s takovou image už by si TÖRR dnes spíše uřízl pořádný kus ostudy, a že tímhle směrem snad ani reálně nemíří. Tím ovšem nechci všechno hodit do komerčního pytle, tj. naznačit, že nejvýraznějším popudem vzniku alba byl finanční stimul, neboť zastáncem téhle myšlenky rovněž rozhodně nejsem (i když hoď kamenem, kdož jsi na peníze nikdy nepomyslel, že). Ze všeho nejvíc mám prostě pocit, že pánové Henych a Hereš dali hlavy dohromady, spočítali si, že pět a pět je deset, a že dnes není včera, a vymysleli a udělali jeden velikánský kompromis mezi bohatou minulostí a dnešní nutností s tím, že si i tak trochu udělali legraci sami ze sebe (nakonec proč ne), z čehož všeho jim vyšlo "Made in Hell". Satan suď, jestli to bylo správně, já osobně jsem vcelku spokojen, protože to mohlo být daleko, daleko horší. Black´ n´ roll, s kterým před nás TÖRR předstoupil, sice nikoho nevystraší, ale rozhodně ho ani neurazí, a o to tady vlastně asi jde. Takže žádný Satanův posel, žádný kozlík Matěj, nýbrž pořádně nadržený, úchylný a sprostý kozel realista. I takových je ale někdy třeba, co si budeme vykládat.
Když jsem se asi počtvrté potutelně pochechtával nad skladbou "Čistě rodinná záležitost", jen tak mimoděk mě napadlo, jak by se asi Vlasta Henych a spol. vyjímali v soutěži "Česko hledá superstar" před profesionálně přecitlivělou porotou páně Hejmy. Hned vzápětí jsem si ale uvědomil, že je to naprostá blbost, že takhle daleko a hluboko by asi TÖRR nikdy nešel, a zároveň jsem pronikl k samé podstatě alba "Made In Hell". TÖRR totiž žije, žije velmi nepřehlédnutelně a je daleko mocnější, než to vyp
8 / 10
Vlasta Henych
- zpěv, baskytara
Ota Hereš
- zpěv, kytara
Radek Sladký
- bicí
1. Made In Hell
2. Někdo to rád mrtvé
3. Anální alpinista
4. Rigor Mortis
5. Osud
6. Extrémní sport
7. Předčasná orientace
8. Silent Hill
9. Já tu jsem
10. Čistě rodinná záležitost
11. Countess Bathory
12. Sympathy For The Devil
Inkvizitörr (2021)
Black´n´roll (2016)
Tempus Fugit (2011)
Inferno Nocturno (Live) (2010)
Törritorium (2006)
Inkubátörr (kompilace) (2006)
Made In Hell (2003)
Tanec svatýho Víta (2000)
Gallery (kompilace) (1999)
Live (1997)
Morituri Te Salutant (1996)
Kladivo na čarodějnice (1993)
Chcípni o kus dál (1992)
Institut klinické smrti (1991)
Armageddon (1990)
Vydáno: 2003
Vydavatel: SPV Music
Stopáž: 45:03
-bez slovního hodnocení-
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.